Életmód

Kerékpárral itthon, Magyarországon – frissítve

Bárhova is megyünk, érdemes előre tájékozódni, vagy akár kerékpáros térképet böngészni, hiszen mára szinte az egész országban vannak kiépített vagy legalábbis kerékpározásra alkalmas utak. Még most,ősszel is érdemes bringára ülni egy-egy  túra kedvéért!

A bringa márpedig hasznos!

Biciklierdő Hajdúböszörményben - 2008
Biciklierdő Hajdúböszörményben – 2008

Az eredeti cím az az volt: “Akinek nincs ki a négy kereke”, de rájöttem, hogy ez nem a legjobb kezdés egy  kerékpározást dicsőítő cikknek. Hiszen, nem arról szól, hogy mi, kerékpárosok bolondok lennénk, hanem arról, hogy kerékpárnak csak két kereke van! És bizony Budapesten kívül szinte mindenhol nagyon hasznos és fontos közlekedési eszköz,ha el akarsz jutni A pontból B-be.

Persze, valaki ezt ma még vitatja a városvezetésben – mármint hogy a városban kerékpározók normálisak – , de szerencsére egyre több kerékpárút készül el, és több hazai kisvárosban szinte élni sem lehet a drótszamár nélkül. Vagy legalábbis úgy tűnik, hogy a városbeliek szinte nem is járnak mással. Valahol nincs más, valahol meg egyre többen visszatérnek minden nehézség ellenére is ehhez az egyszerű de hasznos eszközhöz. Európa nagyvárosaiban már évtizedek óta bevett szokás, nálunk is egyre elterjedtebb.

Így voltunk tavaly (2008), mikor megérkeztünk éves nyaralásunk első helyszínére, Hajdúböszörménybe. Magunk is felraktuk Budapesten a Mi Autónk tetejére a két kerékpárt, abban a reményben, hogy talán hasznát vesszük. Nos, nem csalódtunk, sőt! Mindjárt az első napon kerékpárerdőt találtunk a városközpontban található egyik templom környékén, ahol éppen az éves Kenyér Ünnep zajlott. Úgy tűnt, mintha más közlekedési eszköz nem is lenne az alföldi kisvárosban. A városnézést és a fürdőbe járást is megkönnyítette, hogy saját kétkerekű járművel rendelkeztünk, és nagy örömünkre a városi utak kiépítése is kedvezett. Szinte mindenhol előzékeny autóvezetőkkel és lelkes helyi kerékpáros útitársakkal találkoztunk. Szállásunkon (Kocsis Apartman), mely egy helyi biofarmon helyezkedik el, szintén nem volt probléma a kerékpárok elhelyezésével, sőt a 2006-ban felújított fürdő előtt is számos kerékpár tárolóval találkoztunk. Ugyanígy, szinte az egész Alföldet bejártuk már két keréken és a Balaton-felvidék nagy részét.

Mint a fenti példa is mutatja, hasonló jó példákkal országszerte lehet találkozni. A Balaton körül mára szinte teljesen kiépült a körbe vezető kerékpárút, vagy ha valahol a szó szoros értelmében vett épített kerékpárút hosszabb-rövidebb szakaszokon meg is szűnik, mindenképpen kis forgalmú mellékutakon folytatódik. Akár rövidebb, akár teljes Balaton-megkerülő túrára indulunk, kövessük a kijelölt utat, ahol lehet. Akár komoly edzésnek betudható túrákra is indulhatunk a Balaton-felvidék hegyei közt.

Kerékpárutak és szállítás itthon

bringaterkep

Kattints a térképre és keress útvonalat!

Bárhova is megyünk, érdemes előre tájékozódni, vagy akár kerékpáros térképet böngészni, hiszen mára szinte az egész országban vannak kiépített vagy legalábbis kerékpározásra alkalmas utak. Sőt, talán jobban is járunk, mintha a helyi közlekedést, vagy autónkat próbáljuk meg igénybe venni a közlekedésre. Jobb, ha autónkat legfeljebb az odajutásra használjuk. Mi évek óta magunkkal visszük tetőcsomagtartón  a kerékpárunkat. A kerékpár szállításhoz alkalmas apparát akár már kb. 5-6000 Forintért beszerezhető.

Akkor sem kell lemondanunk a kerékpárról, ha vonaton kell eljutnunk a célunkig. A MÁV internetes és nyomtatott menetrendjében külön ikon jelöli azokat a járatokat, melyeken kerékpárszállító kocsi található, de szinte minden kocsiban van már erre kijelölt hely. Kipróbáltuk barátokkal és családosan is, működik a dolog. Külön jegyet kell váltani a pénztárnál (kb. egy IntrerCity pótjegy ára) és indulás előtt legalább fél órával érdemes a helyszínre érkezni a kerékpárral együtt. Két éve a Balaton déli partjára is így érkeztünk meg, nászútra) és jártunk már barátainkkal a Mátrában is.

Buszok esetében sajnos nincs gyakorlatom, de feltételezem, a buszpályaudvarokon adnak felvilágosítást. Attól tartok, ez egyelőre nem megoldott…

Jó hír, hogy sok Budapest környéki kisváros és falu úthálózata is kiválóan alkalmas a kerékpáros közlekedése így egy kisebb kirándulás kedvéért nem feltétlenül kell órákat utazni. A főváros néhány pontjáról induló HÉV (Helyi Érdekű Vasút) járatokon és a pályaudvarokról induló vonatok többségéről a környékbeli városokba, falvakba induló járatokon adott a kerékpárszállítás lehetősége. Jó példa a Dunakeszitől az északi határig vezető útvonal, mely a Dunakanyarban vezet végig, legtöbb helyen közvetlenül a parton: Göd, Sződliget, Vác stb. útvonalon, vagy a másik oldalon (a Duna másik partján) a Szentendréig és még tovább vezető útvonal is igen sok szépet tartogat számunkra. Természetesen más irányba is mehetünk, ahol van út.

Budapesten gurulva

A BKV által üzemeltetett buszokra (még alacsony padló esetén sem) biztosan nem lehet felszállni kerékpárral és a Metróra sem. Ha a környékünkön nincs kiépített kerékpárút érdemes körülnézni az interneten, hol kezdődik a legközelebbi, illetve létezik már nyomtatott kerékpárút térkép is budapesti viszonylatban. Ez nem csak a kiépített utakat, hanem a kerékpározásra alkalmas egyéb útszakaszokat is jelöli. Azt is, hogy hol tilos! Nem elhanyagolandó info, mert sajnos büntetnek, ha figyelmen kívül hagyod! Ha valahol van kijelölt kerékpárút, akkor viszont kötelező azt használni! A fővárosi kerékpározás előnyeire és visszásságaira, a helyi kerékpározásért folyó küzdelemre majd
később visszatérünk….

Tény, ha a városi és gyakran a városok közötti közlekedésre a helyi és helyközi járatok helyett/mellett a kerékpárt használjuk, nem csak a gázkibocsátást csökkentjük, hanem formában maradunk, rugalmasan közlekedhetünk,
és még a pénztárcánkat is megkíméljük garantáltan bio üzemanyag fogy csak :))) – Ahogy Norbi mondaná: „Ég a zsír”)