Életmód

Falusi turizmus 1: hagyományok és békés családi nyarak

Az elmúlt években szerencsére egyre divatosabb a falusi turizmus hazánkban és egyre többen fedezik fel újra a hazai tájak szépségét. Nem csak gazdasági okokból, hanem mert végre megint érdekli az embereket, hogy hol is élnek valójában. 2007 az Ökoturizmus éve volt hazánkban és egyre több közérdekű „reklám” is népszerűsíti szerencsére, hogy itthon is van mit látni.

Évek óta mi is itthon töltjük a nyarakat és lehetőleg mindig más tájegységet fedezünk fel. Rájöttünk, hogy egy családi nyaralásnak nem kell feltétlenül méregdrágának lennie ahhoz, hogy tartalmas és élvezhető legyen. Bár a wellness-üdülés vagy hétvége fogalmát sokan a méregdrága szállodákban, költséges kezelésekkel és kúrákkal egybekötött kényeztetéssel azonosítják, mi magunk is gondoskodhatunk magunk és családunk kellemes és sportos nyaralásáról. Persze, akinek a munkahelye a cafeteria rendszerben megfelelő juttatást ad erre, élvezze bátran ezeket, viszont annak sem kell lemondani a szépségről és a kényelemről, aki teljesen saját erőből oldja meg a nyaralást.

Kerüld a turista központokat!

801028_natureEgy szép tóparton, természetes tavak szabad strandjain (ez alatt a valóban ingyenes szakaszokat értem), fürdésre kijelölt helyein is eltölthetjük a szabadságunkat, anélkül, hogy hatalmas költségbe vernénk magunkat. Mindez csak a megfelelő tájékozódáson múlik. Az interneten megtalálhatjuk, a Balaton környékén található összes szabad strandot (http://www.balatontipp.hu/index.php )! Elképzelhető, hogy máshol is fellelhető az információ. Turisztikai irodákban és a helyiektől is érdeklődhetünk.

Tipp: ha a parttól néhány kilométerre fekvő kisebb falvakban keresünk szállást, jelentősen csökken a szállás egy főre jutó összege sugárirányban. Ha van kerékpárunk, a szabad strandokra lejárhatunk vele, és nem feltétlenül kell lopástól tartani. Megfelelő szervezés kérdése, hogy figyeljünk járművünkre. A távolabbi falusi üdülőhely előnye, hogy nem csak az árak, de a környezet is kevésbé „turistás”(már ami a forgalmat és a „hungarikumok” erőteljesen külföldi vendégek kábítására irányuló marketingjét, zajt és tömeget értünk ezalatt). Persze, aki inkább a nyüzsgő helyekre vágyik, nem beszélem le erről. Az élményfürdők, éttermek, bárok stb., valóban feledhetetlen élményeket nyújthatnak a maguk módján, de ne feledjük, egy közeli kis faluból is átruccanhatunk egy-egy pörgős napra, estére a nagyobb turista centrumokba. Így a kecske is jóllakik és a káposzta is megmarad!

Hajdúböszörményi élmény

Ha csendesebb környezetre vágyunk, magunk és családunk számára, kellemes élményben lehet részünk többek között a hajdúk fővárosában, Hajdúböszörményben. Igazi wellness és fitnesz hétvégét vagy nyaralást szervezhetünk magunknak, elfogadható áron, egész évben. A Debrecen közelében található kisvárosban csendesen csordogál az élet, a felújított főtér környékén kellemes sétát tehetünk, és kerékpárral könnyen bejárhatjuk pár nap alatt. Van termálfürdő (2006-ban felújított kedvező árfekvésű élményfürdő), látnivaló, a környéken természetvédelmi terület, többek között egy ősfás is található. Tavasztól őszig ajánlott kerékpárt vinni magunkkal. Így minden néhány percre van tőlünk. A városban a fürdő mellett egy kemping és számos panzió, szálloda is elérhető áron kínál szállást, akár biofarmot is választhatunk. Legtöbb helyen üdülési csekket is elfogadnak, és nyáron a fürdőben hetente háromszor az éjszakai fürdőzést is kipróbálhatjuk.

Csendes kis tanya, falusi vendéglátás

976588_hammock Ennél még csendesebb egy igazi falusi vendégház, ahol tényleg a madarak csicsergésére ébredünk és tücsökciripelés dallamára alhatunk el. Sok falusi vagy kisvárosi apartman jellegű szálláshely előnye, hogy családbarát, és kellőképpen felszerelt kisebb-nagyobb baráti társaságok vagy akár párok fogadására is. Egyre több a valódi bio fogadó, ahol a szállásadó saját termesztésű bio zöldségéből vagy saját maga által tenyésztett bio mangalicából készít ételeket vendégei számára. Tavaly egyébként mindkét esethez volt szerencsénk. (Kocsis Panzió Hajdúböszörmény és Sárréti Vendégház, Sárrétudvari). Sokan a helyi hagyományokba, látnivalókba is jobban beavatják vendégeiket, lévén, hogy ismerik és nem csak kereskedelmi, hanem valóban emberi kapcsolatba kerülnek a megszálló családokkal. Hosszú, estébe nyúló beszélgetések a tábortűz vagy vacsoraasztal körül és akár a szállóvendégek közt is hamarabb létrejön barátság. Ha igán jól akarjuk érezni magunkat, próbáljuk ki. Jól ismerik a szállásadók a környékbeli lehetőségeket, programokat, hagyományokat, akár maguk is lelkesen ápolják. Kapcsolatban vannak más helyi gazdákkal, tudják hova érdemes betérni falatozni egy kirándulás alkalmával, vagy mit érdemes megnézni a környéken. Akár el is kísérnek bennünket.

Családi kedvezmények

Gyakran családi kedvezményekkel kínálják a lakosztályokat: például 6 év alatti gyermeknek ingyenes, 14 év alattiaknak fél áron van a szállás, akár amellett is, hogy Üdülési Csekket elfogadnak. Így egy nagyobb családot sem visel meg anyagilag az éves nyaralás! Felszerelt konyhával, külön fürdőszobákkal felszerelt apartmanban egy nagyobb család is bőven elfér és szabadon dönthet arról, hogy maga főz vagy vendéglőbe megy.

Sok helyen kifejezetten családi vagy gyerek programokat, kézműves és hagyományőrző táborokat szerveznek. A természet vagy egy közeli kisváros is szinte egy lépésre van, így a nyaralás, üdülés során sokkal több látnivalóban, élményben lehet részünk. Ha csak pihengetni van kedvünk egy tóparton vagy piknikezés közben heverészhetünk valahol, ha mozgalmasabb kikapcsolódásra vágyunk, akkor is könnyen elérhetjük célunkat.

Ha kicsit tájékozódunk, hazánkban nagyon sok hasonló kincsre bukkanhatunk. A csenden, békén, nyugalmon kívül a vidéki vendéglátás előnye még, hogy megismerjük saját országunkat, és olyan embereket támogatunk, akiknek gyakran a szoba kiadása, a fizetővendéglátás megszervezése minden bevételi forrása (esetleg a gazdálkodás mellett, azzal együtt folytatják a turisztikai tevékenységet), akik ma is autentikus, eredeti forrásai és őrzői hagyományainknak. Támogassuk őket abban, hogy ezt meg tudják őrizni, tovább tudják adni még generációkon keresztül.